Street Fighter IV ( ー ト リ ー ト ァ イ タ ー IV Sutorīto Faitā Fō) - to bijatyka z 2008 roku wyprodukowana przez Capcom. Jest to pierwsza gra Street Fighter w głównej serii wydana przez Capcom od czasu premiery gry Street Fighter III: 3rd Strike w 1999 roku i pierwsza gra w IV serii.

Wersja zręcznościowa została wydana w Japonii 18 lipca 2008 roku, a w Ameryce Północnej w sierpniu. Wersje domowe zostały wydane na PlayStation 3 i Xbox 360 12 lutego, 16 lutego i 20 lutego (odpowiednio w Japonii, Ameryce Północnej i Europie). Wersja gry na Windows została wydana 2 lipca, 3 lipca i 7 lipca 2009 r. (odpowiednio w Japonii, Europie i Ameryce Północnej). Wersja gry na iOS została wydana 10 marca 2010 r. Najnowsza wersja gry jest dostępna na Androida, a została wydana 5 stycznia 2012 r.

Rozgrywka[edytuj | edytuj kod]

Street Fighter IV zawiera postacie i tła renderowane w 3D, rozgrywka pozostaje na tradycyjnej płaszczyźnie 2D. Producent Yoshinori Ono oświadczył, że chciałby, aby gra była bliższa Street Fighter II, dlatego system parowania z Street Fighter III został odrzucony. Wprowadzono nowy system o nazwie Focus Attacks (Saving Attack w wersji japońskiej), a także Ultra Combos . Powraca tradycyjny, sześcioprzyciskowy system sterowania z nowymi funkcjami i ruchami specjalnymi zintegrowanymi z systemem wejściowym, łącząc klasyczną rozgrywkę z dodatkowymi innowacjami.

Gra ma bardzo podobny charakter do Super Street Fighter II Turbo, ale ma też kilka cech charakterystycznych z Street Fighter III: 3rd Strike. Naciśnięcie obydwu przycisków lekkiego ataku jest nadal do rzucania, a oba ciężkie przyciski ataku służą do osobistej akcji lub drwin. Oba średnie przyciski ataku dotyczą nowo dodanego ataku Focus. W grze są także kreski i szybka pozycja. 

Crimson Viper to jedyna postać, która może wykonać skok wzwyż, a później Ibuki, która zostaje dodana do Super Street Fighter IV.

Zamierzano przywrócić rundy bonusowe z wcześniejszych gier Street Fighter. Jednak stwierdzono, że etapy bonusowe nie będą w grze zręcznościowej, powołując się na czas jaki gracze spędzają na etapach bonusowych. Może to również wyjaśnić opcję wyłączenia etapów bonusowych w trybie Arcade i w Super Street Fighter IV na domową konsole.

Postacie[edytuj | edytuj kod]

Street Fighter IV miał być chronologicznie ustawiony między serią Street Fighter II, a serią Street Fighter III. Gra początkowo miała na celu powrót do korzeni serii, tj. Super Street Fighter II Turbo, która uważana jest za „Króla Gier Street Fighter", tak więc doświadczenie dostarczone przez Super Street Fighter II Turbo stało się głównym czynnikiem wpływającym na rozwój zespołu Street Fighter IV, a wszystkie jego postacie miały być w grze. Jednak cztery postacie wprowadzone w Super Street Fighter II zostały dodane w arkadowej wersji gry, więc ostateczny skład gry stał się wersją Street Fighter II': Champion Edition wraz z czterema nowymi postaciami. Mimo to, Cammy i Fei Long zostali później dodani w wersji na konsole, podczas gdy T. Hawk i Dee Jay zostali dodani w Super Street Fighter IV.

Powracające postacie[edytuj | edytuj kod]

Portret Imię Japoński aktor głosowy Angielski aktor głosowy
Balrog-s4.png
Balrog (M. Bison w Japonii) Satoshi Tsuruoka Bob Carter
Kisspng-ultra-street-fighter-iv-super-street-fighter-iv-st-bison-5ae856285d3af6.5382255115251758483819.png
Blanka Yūji Ueda Taliesin Jaffe
Character select Chun-Li SFIV.png.png
Chun-Li Fumiko Orikasa Laura Bailey
Kisspng-super-street-fighter-iv-arcade-edition-street-fig-5b07a8be3e40a4.943447211527228606255.png
Dhalsim Daisuke Egawa Christopher Bevins
Character select EHonda SFIV.png
E. Honda Yoshikazu Nagano Joe DiMucci
16435327650 e286a110cb o.png
Guile Hiroki Yasumoto Travis Willingham
Character select Ken SFIV.png
Ken Yūji Kishi Reuben Langdon
Kisspng-super-street-fighter-iv-m-bison-ultra-street-figh-street-fighter-5ad5be3cf14065.6306411015239573089882.png
M. Bison (Vega w Japonii) Norio Wakamoto Gerald C. Rivers
Kisspng-super-street-fighter-iv-arcade-edition-street-fig-ryu-street-fighter-hd-5a6d1899ab6f76.0415878615170991617022.png
Ryu Hiroki Takahashi Kyle Hebert
Character select Sagat SFIV.png
Sagat Daisuke Endou Isaac C. Singleton Jr.
Character select Vega SFIV.png
Vega (Balrog w Japonii) Junichi Suwabe Doug Erholtz
Zangief-sfiv-select.png
Zangief Kenta Miyake Anthony Landor

Nowe Postacie[edytuj | edytuj kod]

Portret Imię Japoński aktor głosowy Angielski aktor głosowy Opis
Character select Abel SFIV.png
Abel Kenji Takahashi Jason Liebrecht Abel to francuski wojownik walki. Opisywany jest jako amnezjusz, „człowiek bez przeszłości”, który chce pokonać ocalałych członków Shadaloo.
Character select portrait Crimson Viper SFIV.png
C. Viper Mie Sonozaki Michelle Ruff Crimson Viper jest amerykańskim szpiegiem w okularach, skórzanych rękawiczkach, butach i dopasowanym kostiumie.
Character select El Fuerte SFIV.png
El Fuerte Wataru Hatano Chris Kent El Fuerte (po hiszpańsku „Silny”) to meksykański luchador i ambitny kucharz.
Kisspng-ultra-street-fighter-iv-super-street-fighter-iv-cr-5b102d23c10142.6618225015277867877906.png
Rufus Daisuke Ono J. B. Blanc Rufus to wojownik przenoszący ruchy Kung Fu i wygląd rotunda, który stara się walczyć z Kenem, by udowodnić, że jest najlepszym wojownikiem w Stanach Zjednoczonych.

Bossowie i Ukryte Postacie[edytuj | edytuj kod]

Portret Imię Japoński aktor głosowy Angieski aktor głosy Opis
Character select Akuma SFIV.png
Akuma (Gouki w Japonii) Taketora Dave Mallow Akuma pojawia się w wersji zręcznościowej jako tajny boss w trybie dla jednego gracza, a także jako sekretna postać do grania w zwalnionym czasie.
Character select Gouken SFIV.png
Gouken Tōru Ōkawa Rod Clarke Gouken to sensei Ryu i Kena i starszy brat Akumy. Pojawiaja się w wersji arcade, jako tajny kontrolowany przez komputer pretendent na koniec trybu dla jednego gracza, co jest jego pierwszym, aczkolwiek bardzo oczekiwanym debiutem w grze walki. Postać została przedstawiona w grze jako hołd dla oszustwa „Shen Long " zainicjowanego przez oryginalnego Street Fightera II.
Seth-SFIV-portrait.png
Seth Akio Ohtsuka Michael McConnohie Seth, znany również jako „The Puppet Master”, to nowy boss. Jest dyrektorem generalnym SIN, dywizji broni Shadaloo. Jego ciało zostało zmodyfikowane przy użyciu zaawansowanej technologii. Jego specjalne ruchy to techniki używane przez inne postacie.

Dodatkowe postacie (na konsole)[edytuj | edytuj kod]

Wersje domowe Street Fighter IV zawierają dodatkowe postacie, które nie są zawarte w wersji arcade. Są to Cammy (wygrała w głosowaniu na postać, która miała się pojawić w grze w domowej wersji gry w ankiecie online opublikowanej na angielskiej stronie Capcom), Fei Long z Super Street Fighter IIDan i Rose z Street Fighter AlphaSakura z Street Fighter Alpha 2 i Gen z Street Fighter i Street Fighter Alpha.

Dodatkowo, zostały dodane dwie postacie bossów, Seth i Gouken, są to również grywalne postacie w wersjach domowych, a Akuma jest postacią ukrytą.

Character select Cammy SFIV.png
Cammy Miyuki Sawashiro Caitlin Glass
Character select Dan SFIV.png
Dan Toshiyuki Kusuda Ted Sroka
Character select Fei Long SSFIV.png
Fei Long Yuuichi Nakamura Matthew Mercer
Character select Gen SFIV.png
Gen Youhei Tadano Michael Sorich
Kisspng-ultra-street-fighter-iv-super-street-fighter-iv-ro-5afbef6316bad3.4986813915264602590931.png
Rose Akeno Watanabe Gina Grad
Sakura-sf4-artwork.jpg
Sakura Misato Fukuen Brittney Harvey

Dodatki dla iPhone'a/iPad'a[edytuj | edytuj kod]

  • Dee Jay - jest do odblokowania, gdy zakończy się wersję Arcade (w najnowszych aktualizacjach).
  • Arena Ameryka Północna: Skyscraper Under Construction - to plac budowy w Metro City z Final Fight z udziałem Hugo'a i Mike'a Haggara (drugi w formie dużego posągu, który pojawia się w tle)
  • Tryb Dojo - dokładnie taki sam jak w Trials Mode.
  • Komiksy - opcja przeczytania niektórych komiksów SSFIV.
  • Zwiastuny Super Street Fighter IV

Areny[edytuj | edytuj kod]

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Street Fighter IV/Oficjalne Arty[edytuj | edytuj kod]